Nattfjärilar

Har du någonsin tänkt på hur många vackra djurarter som lever i naturen?
Idag när jag satt ute på balkongen och läste slog det mig att de flesta djuren som har vingar behöver dom för att kunna fly undan hot på marken. Det är ett resultat av miljontals år av evolutionär utveckling. Utan denna funktion hade dessa djurarter dött ut.

Det händer att jag känner mig hotad, eller utsatt, ibland människor. Oftast människor i stora klungor. Vilka skydd har vi människor mot sådana känslor och upplevelser? Vårt sunda förnuft? Eller rent av försvarsmekanismer?
Enligt Johan Cullberg, professor i psykiatri, är förnuftet en tunn hinna över kaoset där våra försvarsmekanismer fungerar som en brygga mellan normaliteten och det abnorma. Innebär det att alla lider av psykoser, eller är alla friska i en sjuk värld? Är det friskt att känna sig hotad bland människor man inte trivs med?
Svaren borde finnas någonstans.

Nattfjärilen är ett vackert djur, som haft förmånen att utrustas med vingar.


Nattfjärilar är till skillnad mot dagfjärilar oftast hårigare och grövre, men det finns de nattfjärilar, så kallade mätare, som oftast förknippas med vissa dagfjärilar. Nattfjärilar kan se i nästan mörker och flyger på natten för att sedan sova på dagen. Fjärilsamlare använder ofta en vit duk och en lampa som avger ultraviolett ljus, för att kunna locka nattfjärilar och fånga in dem till samlingen, så kallad ljusfångst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0